Hoe stel ik een email account in bij Gmail?

Soms kan het gemakkelijk zijn om het emailverkeer via Gmail te laten lopen. Gmail heeft de functionaliteit om een bestaand emailaccount toe te voegen aan je account binnen Gmail. In je controlepaneel kun je een emailaccount aanmaken, en vervolgens deze in Gmail beheren. Hoe je dit doet leggen we je in deze handleiding uit. Ga om te beginnen naar https://gmail.com/, log hier in met een bestaand Google account.

 

Stap 1

Zodra je ingelogd bent ga je naar het tandwiel icoontje rechts bovenaan op de pagina. Er klapt zich in dit geval een menu / dropdown uit welke eruit ziet als in het plaatje hieronder.
Hier klik je op ‘Alle instellingen bekijken‘.

Stap 2

Je komt nu op een nieuwe pagina terecht, selecteer boven in het menu “Accounts en import“. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om een eigen e-mail account toe te voegen. Hier klik je op : “Een e-mailaccount toevoegen“.

Stap 3

Er opent nu een nieuw venster, in dit venster geef je je email adres op zoals aangemaakt

Daarna krijg je de mogelijkheid om de emailgegevens in te geven. Let op dat je dit zorgvuldig doet, anders zal de email niet goed opgehaald kunnen worden. Hieronder een opsomming van hetgeen je moet invoeren:

  • Gebruikersnaam: dat is jouw emailadres van je domeinnaam dus bv info@mijndomeinnaam.nl
  • Wachtwoord voer je het wachtwoord dat hoort bij je emailaccount van je eigen domein.
  • Bij POP-server voer je in: mail.mijndomeinnaam.nl
  • Bij de poort, kies je de poort : 993
  • Een kopie van opgehaalde berichten achterlaten is optioneel. Indien je dit wil, vink je dit aan. Aangezien gmail ze ook bewaard adviseren wij dit uit te laten staan.
  • Altijd een beveiligde SSL verbinding gebruiken moet aan, zodat jouw email verkeer volledig geëncrypt is en niet te onderscheppen valt.
  • Binnenkomende berichten labelen is optioneel. Stel je wil dat ze automatisch in een map komen of een bepaald label krijgen, dan kan je dat aanvinken. Anders mag deze uit blijven staan.
  • Binnenkomende berichten archiveren is ook een keuze en optioneel. Indien aan, slaan ze je inbox over en komen ze gelijk in een archief waardoor je ze niet ziet, tenzij je er naar zoekt.

Stap 4

Eenmaal alles nagelopen en ingevoerd, klik je op de knop: “Account toevoegen“.

Let op! Gmail werkt met een POP3 verbinding. Als je wilt dat de email ook bij ons op de mailserver blijft staan, dien je een kopie op de server achter te laten.

Stap 5

Je krijgt nu de melding te zien dat het toevoegen geslaagd is. Krijg je een andere melding te zien dan zijn mogelijk de ingevoerde gegevens onjuist of de betreffende domeinnaam nog niet zo lang geleden gekoppeld aan je webhosting pakket. Wanneer je ook emails wil versturen via Gmail volg je de volgende stappen.

Stap 6

Je voert je naam in waarmee de emails verstuurt dienen te worden en klikt op “Volgende stap“.

Als je dit adres niet als een alias wil van je eigen gmailadres, haal het vinkje dan weg bij ‘beschouwen als alias’.

Stap 7

Geef bij “SMTP-server” de gegevens in zoals weergegeven staan in de afbeelding hieronder. Selecteer poort 465 en geef weer de inloggegevens van je email account in. Daarnaast selecteer je “Beveiligde verbinding via SSL“. En klik dan op Account toevoegen.

Een handig filmpje om de instructie te bekijken vind je hier

De instellingen op een rij:

Inkomende mail: POP-server: mail.uwdomeinnaam.nl poort : 993

Uitgaande mail: SMTP-server: mail.uwdomeinnaam.nl poort : 587

Gebruikersnaam: je eigen mailadres je eigen wachtwoord.

Heb je een hostingspakket met een SSL beveiligingscertificaat (te herkennen aan het slotje links in de URL balk) , vink dan aan dat je voor beveiliging kiest.